Pages

Pitsliinasta kestotiskiliina - Doilie dishcloth



doilies dishcloth
Pitsiliinasta kestotiskirätti


Olisitteko arvanneet, että nämä somat virkatut pikkuliinat ovat käytössä  kestotiskirätteinä! Kirppikseltä liinoja löytää usein melkein ilmaiseksi ja ne näyttävät kivoilta. Sain nämä liinat työkaveriltani, enkä keksinyt niillle paikkaa ja nyt ne ovatkin koko ajan käytössä. Puuvillainen liina kestää pesun 60 asteessa, jolloin bakteerit kuolevat.

I have used these doilies as dishcloths, would you have guessed? They can be washed in 60C to kill the bacteria.



Heli Laaksosen taidenäyttely Tuusulassa 19.5.2019 asti



ilman luppa
Heli Laaksonen

Tuusulan Rantatiellä Erkkolassa on runoilija-sanamaija Heli Laaksosen riemastuttava, hyvän tuulen taidenäyttely. Voin rehellisesti sanoa, että koskaan en ole nauranut niin paljon taidenäyttelyssä! Helin mainiot oivallukset osuvat omiin nauruhermoihini ihan kohdilleen. Heli seuraa maailmaa lempeän huumorin silmin, ilman ivaa ja pilkkaa, muistaa nauraa myös itselleen. Näyttely on hyvää vastaterapiaa ympäristön paineille ja vaatimuksille olla jonkin tietyn kaavan mukainen. Luonto on tärkeä teema läpi joko näyttelyn


Näyttelyn töitä on tehty erilaisille kierrätysmateriaaleille kuten laudankappaleille ja einesrasioille. Työt ovat helposti lähestyttäviä ja tarkalla kädellä maalatut teokset ovat ilo silmälle. Erkkolan patinoituneet hirsiseinät toimivat hienona taustana töille.

Näyttely on avoinna 6.2.–19.5.2019


Erkkolan kotisivuilla näyttelystä kerrotaan mm.näin: Runoilijan ääni välittyy näissäkin teoksissa: puhe tavallisen ihmisen, lämpimien ihmissuhteiden, luonnosta välittämisen ja huumorin puolesta. Sanojen tärkeys näkyy myös teosnimissä: "12 ihanaist naist meni siäne", "Hermoheikon tuulikello", "Jos puut puhuis, olisko meil aikka kuunnella?"

Yhteystiedot jutun lopussa. Huom! Erkkolan parkkipaikalle mahtuu vain muutama auto, joten ruuhkaisempana aikana auto kannattaa jättää esim. Krapin edessä olevalle parkkipaikalle, josta on alle 10 min kävely Erkkolaan.

These works were painted by Finnish poet Heli Laaksonen, exhibition in Tuusula until 19.5.2019.




















Avoinna:

6.2.–30.4. ke–su: 12–17
1.5.–15.5. ti–su: 11–18

kuukauden ensimmäinen keskiviikko (6.2., 6.3., 3.4.) klo 12–19

Museon pääsy maksulla 5/4/2 € tai Museokortilla

Taiteilijakoti Erkkola Rantatie 25, Tuusula Puh. 040 314 3471
www.erkkola.fi
www.facebook.com/erkkola
www.instagram.com/taiteilijakoti_erkkola






ET-lehden blogista Reijan räsymatto voit lukea lisää, jutussa on  myös itse taiteilijan ajatuksia näyttelystä ja töistä.

Youtubessa vielä video, jossa Heli kertoo näyttelystään:



Onni on kahvilakirppis Tuusulassa



Onni on -kahvilakirpputori Tuusulassa


Ihastuttavaa tunnelmaa  Onni on kahvilakirpputorilla Tuusulassa, tässä persoonallisessa paikassa on myynnissä värikkäistä vintagelöydöistä käsintehtyihin juttuihin. Tuoreen kahvin kanssa maistuivat herkulliset jättikokoiset cookiet ja palvelu oli sydämellistä. 


Tämä paikka on kylässämme ainoa, jonne pääsee koiran kanssa. Joku voi ihmetellä, miksi koiran pitää päästä kahvilaan, mutta tuo meidän huskymme kärsii eroahdistuksesta ja eikä sitä voi jättää yksin kotiin. 10-vuotias rouva on kokenut kahvilavierailija ja makailee rauhallisesti paikallaan kahvittelun ajan.

Onni on store:n kotisivu täällä








This lovely cafe is on Onni on store in my home town Tuusula. Vintage treasures and delicious cookies and even dogs are allowed :)



Valkosipulinrakastajalle vinkki - Garlic love





Sipuli herää valossa ja kosteassa.

Hoi valkosipulin rakastaja, onko sipulisi alkanut itää jääkaapissa?
Versot maistuvat myös ehdalle valkosipulille, maku on hitusen raikkaampi! 


Valkosipulista saa versoja leikattavaksi leivän päälle jo viikossa.




Parissa päivässä versot alkavat näkyä



Versojen lisäksi sipuli kasvattaa juuret.




Versot kasvavat nopeasti pituutta.



Kun leikkaat versoja latvasta, jatkavat ne vielä kasvuaan juuresta.


An easy and fun way to to grow tasty garlic sprouts! 


Kuvat ja teksti Pihailo-puutarhurin Lea. Kiitokset kuvista ja hauskasta ideasta!

Pihailon kotisivut (klik)



PS. Vinkkinä vielä, että kannattaa tarkkailla, että lasiin ei ala muodostua hometta, oma sipulini ei näyttänyt näin raikkaalta 😂 veden määrää voi vähentää ja vaihtaa useammin. Tämä toimii myös muilla sipuleilla.






PS. Herneenversojen kasvattaminen on lähes yhtä helppoa, klikkaa linkkiä ohjeisiin! Kaapin perälle unohtuneista kuivaherneistä sai kuin saikin kasvatettua herneenversoja!




Tammikuu Sormustimen printattavasta kirjontakalenterista - Free DIY calendar




Tammikuun kirjailu



Ilmainen printattava kalenteri Sormustin -blogista, eikö ole ihana idea! Halusin tehdä kirjontatyön, jossa tuon esille ilmastonmuutosta. On aivan sama, uskooko ilmastonmuutokseen vai ei. Maapallon kokonaislämpötila nousee ja seuraukset ovat jo nyt nähtävillä. Uusien tuotteiden valmistus kiihdyttää ilmastonmuutosta ja yhdenkin ihmisen panos vaikuttaa - joten jokaisen kannattaa kuluttaa harkitummin, korjata ja kierrättää. 


Printtasin kalenterin viime vuoden kalenterin kääntöpuolelle eli uusiokäytin vanhan kalenterini sivut. Muste ei oikein pysynyt liukkaassa paperissa, joten se tarvitsi kevyen suihkauksen hiuslakkaa pintaansa. Uskon, että kalenterin voi vielä laittaa käytön jälkeen taas kartonkikeräykseen, sen verran kevyesti laitoin lakkaa (lakkakin on 12v. kaapissa vanhaa, eli en taida tosiaan olla mikään kosmetiikan suurkuluttaja).




What a lovely idea, free printable embroidery calendar by Sormustin, January! I wanted to make an embroidery inspired by climate change. It doesn't matter if you believe in climate change or not. The temperature level is rising and the consequences can been seen. Production of new items has an effect on climate change, so make changes in every day habits - reduce, repair and recycle! 

Kirjontakalenterin voi printata  Sormustin-blogista - Free printable calendar (in Fnnnish)


ViaDia -kirpputori ja sisustusvinkkejä




Viirinauha palloista

Helppoja ja halpoja sisustusvinkkejä! Paperinauha tehtynä palloista ja ommeltu ketjuksi, tämä roikkui Järvenpäässä olevan Via Dia -kirppiksellä seinällä! Siellä olivat myös nuo alla olevat laatikot, jotka oli ripustettu seinälle tavaroiden säilytystä varten. 


Laatikoista säilytystila seinälle


Seuraavat kuvat ovat kirppiksen kahvilasta, jossa istun usein koirani kanssa. Kahvila onkin ainoa paikka Järvenpäässä, jossa voi ryystää kupposen kahvia haukku mukana. Kirpputori on muuttanut  hiljattain lähemmäs keskustaa osoitteeseen Emalitehtaankatu 2 ja kuvat ovat vielä vanhasta paikasta. Kirpputori löytyy haulla ViaDia Järvenpää.


ViaDian kahvila












Zero waste jouluaskartelua - Zero waste Christmas craft



kierrätys nollahukka joulu

Toivotan oikein hyvää ja rentouttavaa joulua sekä onnea vuodelle 2019 💓

I wish a merry Christmas and good luck for the year 2019 💓




Muotoilin hieman huskyn kaavaa, huskyn omistajana katselin elävää mallia ja ero pisti sen verran silmään. Huskeja tein alun perin kaksi kappaletta, mutta toinen kerta kaikkiaan hävisi jonnekin, lienee tyypilliseen huskien tapaan ottanut jalat alleen heti kun tilaisuus tuli :)

As a husky owner I changed the pattern a little. I made to of these, but the other did run away - like huskies do :)


Ilmaiseksi tulostettavat kaavat täällä


Free printable patterns

Viime hetken koirajoulukortit - Last minute dog Christmas cards



christmas card recycled


Tänä jouluna en ollut vielä ehtinyt tehdä kortteja, eikä kotona oikein ollut niiihin tarvittavia materiaaleja. Pengoin laatikoitani ja löysin pienen koirakirjan, jota oli tarjottu ilmaiseksi jos kuinka monta kertaa, mutta se ei ole kelvannut kenellekään. Nyt nämä söpöt koirakuvat ilahduttavat eläinrakkaita ystäviäni :)

I made these cards from give away book, that nobody wanted. Now my friends, who are animal lovers get their own  Christmas cards :)

Second hand?

second hand flea market shopppings




Käytetty joulu? Entäpä, jos tänä vuonna antaisit kierrätettyjä lahjoja, vaikka sellaisen, joka herättää saajassa muistoja lapsuudesta? Oi niitä aikoja, kun kahvi säilytettiin peltipurkissa ja juotiin nautiskellen näistä kupeista, vieläkin muistan sen kahvin tuoksun 💙 Kaikki kuvassa oleva on peräisin kirppikseltä, ainoastaan edessä oleva vihreä peltipurkki on saatu ystävältä. Kasvikin on viimevuotinen mehitähti, joka selvisi hengissä huolimatta kaikesta glitteristä.


Mukavaa joulunaikaa 💗


Second hand Christmas? Instead of buying new how about buying gifts from a flea market? All my pretty things are bought second hand.

Happy Christmas time 💗

Anti-Black Friday






Black Friday on nyt takanapäin, onneksi. Kyseinen perjantai on todella rantautunut Suomeenkin, mainonta rummuttaa hurjia alennuksia ja tuntuu, että vallalla on jonkinlainen ostohysteria. Minua mainonta on jo alkanut ärsyttää, sillä sitä tulee joka tuutista liiankin kanssa. Ymmärrän sen, että joku tarpeellinen kodin hankinta on järkevintä tehdä silloin, kun tuote tulee vastaan alennuksella, joskus alennus saattaa olla tuntuvakin. Mutta kuinka moni ostaa uutta ihan vaihtelun tai ostamisen ilon vuoksi, vaikka se entinen olisi aivan hyvä, esimerkiksi vanha talvitakki?

Kuluttamisella on kääntöpuolensa, josta kirjoitin jo edellisessä postauksessa lyhyesti. Elämme hurjaa kulutusjuhlaa, jonka seuraukset näkyvät planeetallamme. Uusien tuotteiden valmistus kuluttaa luonnonvaroja,  nopeuttaa ilmastonmuutosta ja  samalla tuotamme lisää jätettä.


Olisi jo aika tehdä täyskäännös ja pohtia, onko uuden tavaran ostaminen aina välttämätöntä



Tunnen ihmisiä, jotka ostavat kaiken tarvitsemansa uutena, he eivät halua ostaa käytettyä sillä "sehän on jonkun vanha". Näin sanoi ystäväni lapsi muuttaessaan omaan kotiin, hän ei halunnut käyettyjä Ikean astioita uuteen kotiinsa. Niinpä hän meni Ikeaan ja osti uudet astiat. 


Voisiko tuotteen hankkia käytettynä?





Kuva liittyy Black Friday:n siten, että ostin nämä koiruudellani olevat valjaat ja hihnan juuri tuona päivänä. Niksi onkin se, että nämä uudenveroiset ostokseni on hankittu kirpputorilta, kyllä kyllä! Kotimaiset Hurtan valjaat ja hihna olivat vieläpä alennuksessa eli hinnasta lähti pois 50%, joten lopulta maksoin näistä 5e. Nyt pääsin kokeilemaan valjaiden sopivuutta koiralleni käytetyllä valjailla. Hieman tuo Rita oudoksui näitä, koska huskeilla käytetään yleensä erimallisia y-valjaita, mutta poistin vähän pehmusteita kuvaamisen jälkeen ja valjaat eivät enää häiritse koiraa. Uutena näiden hinta olisi ollut n. 50e ja se on yksi syy, miksi valjaisen ostaminen uutena on lykkääntynyt. Edellisessä postauksessa mainitsinkin, että teen suurimman osan hankinnoistani käytettynä. Koirakin on "kierrätetty", eli aikuisena hankittu!


Hyvänä ohjenuorana omalle kulutukselle voisi pitää vaikkapa zero waste -ajattelua. Oma versioni tai ajatuspolkuni kulutukselleni menee näin:



                        1. Karsi hankintoja ja kulutusta
        2. Korjaa
        3. Kierrätä
        4. Käytä kestotuotteita


Viimeisin kohta tarkoittaa omassa elämässäni sitä, että kannan mukanani vesi/kahvipulloa, kangaskassia sekä paperi- ja harsopusseja hedelmille. Koitan omassa arjessani noudattaa mallia mahdollisimman hyvin, mutta en halua mitenkään fanaattisesti pyrkiä täydellisyyteen. Pieniä lipsumisia tulee välillä, kyllä meidän perhe käy syömässä joskus Hesburgerissa hampparit, jos oikein kovasti tekee mieli. Vielä pitäisi muistaa aina kantaa omaa pulloa kahvia varten, harmittaa ihan vietävästi kun joskus joutuu ostamaan kahvin kertakäyttöastiaan, mur.  

Kuvauksien aikana karvakorvaa ei ole vahingoitettu ja kuvaa varten tarvittiin ainakin kymmenen paikka-käskyä 🐺🐺🐺


PS  Sattumalta silmiini osui Sitran joulukalenteri, jossa tämän päivän kohdalla oli samasta asiasta. Ostamalla käytettyä voit pienentää hiilijalanjälkeäsi 11%:lla, juttu täällä. 




My Black Friday shopping - dog harness and leash, bought second hand at the flea market for 5€! Instead of buying new, buy second hand, good quality and eco friendly to protect our planet! My rules for my consumption:





                        1. Buy less
        2. Repair
        3. Recycle
        4. Forget disposable things




                      
Did you know, that buying second hand you van lower your ecological carbon footprint 11%!

No animal was harmed during the photo session and at least ten stay commands was required 🐺🐺🐺


 Hyvää sunnuntaita kaikille! 💚Have a nice Sunday!


PS. Edellisessä postauksessani esittelin myös pienoiset kirppislöytöni
       In my previous post some more flea market findings
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...