Pages

Lasinaluset silitetyistä kahvipusseista - Fused coffee bag coasters


Olen pyytänyt tuttaviani keräämään minulle kahvipusseja ja niitä on kerääntynytkin aikamoinen kasa.  Tuntuu siltä, että nykyään vain mummot askartelevat kahvipusseista jotain uutta, joten  materiaalin hamstraamisessa minulla ei ole ollut kilpailijoita :)

Vanhat ideat eivät innostaneet. Halusin keksiä uusia tapoja hyödyntää kahvipusseja ja mietin myös tuota lempitekniikkaani, kahvipussien yhteen silittämistä. Silittämällä pusseista saa hyvää, jämäkkää materiaalia jota on helppo työstää. Tällä tekniikalla olen tehnyt blogissani aiemmin esitellyt tähdet, postaus niistä  on täällä

Tarvitsin lasinalusia, ja niinpä toteutinkin ne silitetyistä kahvipusseista. Tässä ohje:



1. Avaa kahvipussit, sauma aukeaa vetämällä eli saksia ei tarvita tässä vaiheessa.


kahvipussien silittäminen


2. Säädä rauta 2:n pisteen lämmölle.

Kahvipussien silittäminen

3. Laita kahvipussit nurjat puolet vastakkain ja laita ne kahden leivinpaperin väliin. Kahvipussit ja leivinpaperit ovat aika liukkaita, joten olen nitonut leivinpaperit yhteen toisesta laidasta. 

4. Silitä kutakin kohtaa 4 sekuntia jotta kahvipussit tarttuvat kiinni toisiinsa.




5. Leikkaa silitetyistä arkeista haluamasi kokoiset palat. Yhdestä silitetystä arkista saa neljä 11cm x 11cm lasinalusta.



6. Halutessasi ompele reunaan tikkaus. Ihan normaali 80 vahvuinen neula käy mainiosti.


Tekeminen on nopeaa ja helppoa! Olisi hauskaa kehitellä vielä lisää ideoita tämän  materiaalin käyttöön, ehkäpä niitä tulee lisää tulevaisuudessa ;) 

PS. Arvakaapa kaverit mitä saatte tuliaisiksi seuraavat pari vuotta :D

My friend have been saving me empty coffee bags, and there hasn't been a lack of material!  I needed coasters, so I made a few out of fused bags. Do you remember the stars I made using  this technique? The post can be seen here.

Instructions:

1. Open two bags and place them inner sides facing.
2. Lay the bags between two sheets of paper.
3. Start ironing holding the iron still for 4 seconds  in one place. Iron -  medium heat. 
4. Cut the sheet the size you need, I made four coasters size 11cm x 11cm. 
5. Not necessary, but you can sew some stitches with a sewing machine.

These were so easy to make! Guess what my friends will receive as gifts for the next couple of years :D

13 comments:

Annukka said...

Oi, onpa kivoja nuo Reilun kahvin paketeista tulleet lasinaluset! Pirteitä ja reippaita! Pitääkin laittaa ajatus korvan taakse, mitähän muutakin kivaa näin sais tehtyä! Lasinalusia kun ei liiemmin meillä tarvita, mutta idea silittämisestä on huippu! :)

Katariina said...

Mä olen myös keräillyt parin kuukauden ajan ja sama ongelma, koska vanhat ideat ei kiinnosta. Silittäminen on loistava idea ja mä oon kans täysin ihastunut tuohon Reilun kaupan kuosiin. Materiaali on niin hankala kierrätettävä, että toivoisin kans löytäväni jonkun idean, johon saisin näitä kulumaan paljon :).

Velma said...

Mä olen tehnyt silitetyistä näitä perinteisiä sydämiä: http://www.metsavastaa.net/vanhanajan_joulukoristeita Sopii hyvin jouluksi ja muille pienille lahjoille. Muutenkin jotkut punontajutut voisi ehkä toimia?

Anna said...

olenhan minä muovipusseja silitellyt, mutta että kahvipakettejakin! täytyy testata.
vinkkejä kahvipakettien käyttöön löytyy Sirpa Kontio-Nikaman kirjasta Kahvipussin uusi elämä. itse olen sitä vain selaillut, mutta ehkäpä joskus valmistuu ritarille tai merenneidolle asu.

mustakissa said...

Oikein kivoja! Olen tehnyt kahvipusseista linnupelättimiä marjapensaisiin,
käy kurkkaamassa. Kuva ei ole hirmusen hyvä, mutta periaate on sama kuin lasinalusissa, leikkasin vain kissoille silmät ja kiinnitin helmet silmiksi kimaltelemaan.
http://mustankissantytar.blogspot.com/2011/07/jotakin-valmista-sentaan.html

Lea/kiertoidea said...

Kiitos kommentista Annukka & Katariina. On muuten ihan ekat lasinaluset joita käytän.... Säästävät kyllä pyyhkimisen vaivalta, kun ei tarvitse poistella kahvikupinrenkaita pinnoilta :) Ja juu-u, ideoita saisi tulla lisää.

Velma: Arvaan että ne sydämet ovat näyttäneet hyvältä :) Ensi jouluksi teen lisää juttuja silitetyistä Presidentti-paketeista, materiaalilla voi hyvin korvata perinteisen kartongin. Olen kanssa miettinyt noita pudontajuttuja ja luulen että se toimisi hyvin. Tabletit olisivat kivoja tehdä, mutta mua kyllä ällöttäisi se rakoihin menevä ruoka jota on vaikea poistaa. Lapsiperheessä ruokasotkua tulee niin helposti.

Lea/kiertoidea said...

Anna: Suosittelen, tämä on jopa helpompaa kuin muovikassisilitys. Kirja on tuttu, olen vaan niin tykästynyt tähän silitettyyn materiaaliin että siitä olisi kiva tehdä kaikkea mahdollista :)

Mustakissa: Kiitos vaan! Hei, toihan on hyvä idea räkättien pelottamiseksi, kannattaa käydä vilkaisemassa :)

Hääräämön Laura said...

Tosi hyvä idea, kiitos sen jakamisesta. Täytyy kokeilla. En ollut ajatellut, että kahvipussejakin voisi silittää.

Niinu said...

Turhan hyljeksitty(siis nuoremman polven parissa;)materiaali nuo kahvipussit. Ei muuta kuin aivoriihi pystyyn ja parhaat ideat jakoon! Meiltä löytyy
kierrätysastiana(pahvien)kahvipussisoiroista punottu tasapohjainen kassi; ja toimii!

Lea/kiertoidea said...

Laura: Ole hyvä vaan :)

Niinu: Joo, kyllä mulla on mummomallinen kori ja useampi kassi, äitini tekee niitä. Kori on aivan uskomattoman vahva, se on kestänyt useamman vuoden käytössä.

Ja varmaankin nähdään tulevaisuudessa silitystuotoksia teidän blogeissa - voisikohan niistä otettuja kuvia saada myös tänne???

Hääräämön Laura said...

Tein eilen ohjeellasi lasinalusia. Jämäpaloista syntyivät suosikkini. :) Postasin just blogiini.

Anonymous said...

Onpa hienoja! Pakko alkaa hamstraamaan kahvipusseja ja tekemään näitä :) Paras idea mikä tuli vastaan kun lasinalusia etsiskelin!

Lea/kiertoidea said...

Kiitos, tuntuipa hyvältä aloittaa aamu tällaisella kommentilla!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...