Anu Tuomisen (1961) hykerryttävä, värikäs näyttely Helsingin Taidehallissa 1.3.2020 saakka. Hän käyttää teoksissaan löytämiään aarteita, jotka ovat peräisin kirpputoreilta, kierrätyskeskuksesta, roskalavoilta, luonnosta. Teoksien määrä huimaa, katsomista riittää ja taidokas materiaalien työstäminen ilahduttaa. Tämän hellyyttävän, murjottavan otuksen ohjaamana astuin rappusista vasemmalle sisälle näyttelyyn. Alla oleva koko teos on rakennettu Taidehalliin, kuten moni muukin näyttelyssä ollut työ.
Oikealle vasemmalle - Vasemmalle oikealle (2020) |
Etsin ja teen taidetta
tutusta ja tavallisesta,
jotta kukaan ei huomaisi,
saisi varoitusta,
ehtisi asennoitua siis aseistautua
vaan tulisi yllätetyksi
jollain selittämättömällä
kokemuksella, aavistuksella,
vailla taiteen tilannetta
ja tuntomerkkejä,
tulisi keksineeksi itse,
nähneeksi eikä vain katsoneeksi.
tutusta ja tavallisesta,
jotta kukaan ei huomaisi,
saisi varoitusta,
ehtisi asennoitua siis aseistautua
vaan tulisi yllätetyksi
jollain selittämättömällä
kokemuksella, aavistuksella,
vailla taiteen tilannetta
ja tuntomerkkejä,
tulisi keksineeksi itse,
nähneeksi eikä vain katsoneeksi.
Anu Tuominen 1995 (Lähde: kotisivut)
Maakellari (2003-) |
Taiteilija käyttää töissään keräämiään ilmaisia, halpoja, rikkinäisiä ja muille arvottomia esineitä. Tämä tuo hänen mukaansa pakottomuuden taiteen tekoon ja on merkittävästi ekologisempaa. Monissa töissään hän ottaakin kantaa vanhan säilyttämiseen ja luonnon kunnioittamiseen mm. keräilyesineitä käytettäessä tavaran pitää olla jollakin tavalla vaurioitunut.
Klapit (ei saa polttaa) (2009)
|
Aamulla varhain meren rannalla (1998-) |
Tähän teokseen Tuominen on kerännyt saippuakoteloita ja meren rannalta löytämiään kiviä
Pigmenttejä (2020)
Tuominen leikittelee väreilllä ja väriteorioilla, hän sekoittaa erivärisiä lankoja keskenään ja luo niistä uusia värejä.
Keskiharmaa (2017) |
Rouva Albersin värisekoituksia (1994) |
Sadetakki (2002, 2018) |
Arkisto (2020)
Nälkä (1993) |
Lähteellä (2009) |
Viivaa (2009) |
Kahvia ja kermaa (2014) |
Oikeita väriympyröitä (1997-) |
Monet taiteilijan töistä ovat jatkuvassa prosessissa, kuten tämä kirpputoreilta ja pois heitetyistä patalapuista tehty työ. Kun teokseen löytyy uusi patalappu, kaikkien patalappujen järjestys muuttuu.
Tekstiiliopettaja-lehden artikkeli, jossa Anun ajatuksia itsestään taiteilijana ja siitä, miten teokset ovat muotoutuneet
HS on pieni esittely näyttelystä, ja kuukausiliitteessä 2/2020 on iso, neljän aukeaman kokoinen artikkeli Tuomisesta ja näyttelystä
Näyttely kosketti monella tasolla, niin käsityöammattilaisen näkökulmasta, kuin kierrätysintoilijan ja taiteen rakastajan vinkkelistä. Sydäntä lämmitti se, että vanha tavara ei ole arvotonta, vaan ne on nähty tärkeänä, sillä tavarat ovat pala kulttuuriamme ja muistiamme. Kekseliäisyys ja huumorintaju tekivät isosta näyttelystä yllätyksellisen. Tuominen onkin vuonna 2003 palkittu Ars Fennica -palkinnolla.
PS. Kävin näyttelyssä kaksi kertaa ja silti katsottavaa riitti!
Vanhan rakennuksen interiööri sopi kauniisti näyttelyyn, töiden asettelussa on hauskasti hyödynnetty lattian kuviointia Muita käsityöaiheisia näyttelyitä blogissa: Heli Laaksonen Pistot Vaaleanpunainen virkattu talo Mirja Marsch |
2 comments:
Aika oivaltavia teoksia. Vau hengähdyksiä tuli yhtä monta kuin kysymyksiä. Miten saa tehtyä 3 mm korkean bambin? Kuka naulaa nuo kaikki patalaput seinälle? Kiitos tästä taideplajäyksestä, tämä oli ajatuksia herättävä.
Kiitos kommentista Johanna ❤️ näyttely pyörii edelleenkin mielessä, sen verran vaikuttava se oli. Patalappujen ripustamisesta tuli pieni pätkä uutisissa - taiteilijan mies ripustaa teokset Anun ohjeiden mukaan seisoen korkeilla tikkailla.
Post a Comment